Albert Heijn van der Linden

logo
Amsterdamseweg 73 | 1182 GP | Amstelveen T: 020-6478559 | E: contact@ah-linden.nl

Verkoop fairtrade producten blijft stijgen

Geplaatst op 5 mei 2017 om 17:35 door Niels Veen

215 keer gelezen

Fairtrade levensmiddelen doen het goed in Nederland. In 2016 kocht 69 procent van de huishoudens fairtrade producten. In 2007 was dat nog 24 procent. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere fairtrade-producten per jaar.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar dat donderdag verscheen. Aan het GfK-onderzoek deden 6.000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.

Fairtrade Week
Steeds meer winkels breiden hun assortiment chocolade met een fairtrade-certificaat uit. Ook rijst met dit keurmerk wordt steeds populairder, evenals kokosmelk en curry's. De meestverkochte kokosmelk in Nederland is van het merk Fair Trade Original, evenals de groene curry. Stichting Max Havelaar organiseert deze maand een zogenoemde Fairtrade Week. Het is de bedoeling dat consumenten in de periode van 6 tot en met 14 mei een recordaantal fairtrade producten consumeren.

Investeren in eigen toekomst
Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden hebben profijt van fairetrade producten, omdat zij een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daardoor kunnen de boeren in deze landen beter investeren in hun eigen toekomst.

Aan het GfK-onderzoek deden 6000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.

Reageren